
Prowadzenie własnej firmy wiąże się nie tylko z różnymi ryzykami wpisanymi w specyfikę samego biznesu, ale również z pracą do późnych godzin nocnych, także w weekendy. W natłoku obowiązków często trudno jest znaleźć czas na porządny odpoczynek, spotkania towarzyskie czy weekendowy wyjazd z rodziną. Własny biznes niemalże każdego dnia stawia przed nami wiele wyzwań od stworzenia silnej marki na rynku, aż po efektywne zarządzanie kadrą pracowniczą. Jak w tym wszystkim zadbać o właściwą równowagę pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym? W tym krótkim poradniku pokażemy kilka sprawdzonych i skutecznych sposobów, dzięki którym jako przedsiębiorca zadbasz o swój work-life balance.
Zarządzanie własną firmą a work-life balance
Zarządzanie własną firmą wiąże się z licznymi wyzwaniami i ryzykami. Wśród nich możemy wymienić tworzenie skutecznej strategii biznesowej, realizacja planu finansowego czy dotrzymywanie warunków umowy z kontrahentami. Wszystkie te czynności nakładają się na natłok obowiązków zawodowych, jakie musimy wykonywać każdego dnia, prowadząc własną firmę. Wszelkie niedociągnięcia, opóźnienia, niepowodzenia wywołują stres, którego utrzymywanie się może wpłynąć na nasz stan psychiczny. W takich sytuacjach trudno jest zadbać o odpowiedni sen, regenerację, więzi społeczne czy aktywność fizyczną.
Wówczas nasz work-life balance zostaje zakłócony, a znalezienie równowagi pomiędzy sferą zawodową a prywatną staje się bardzo trudne. Badania dowodzą, że równowaga pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym jest jednym z warunków zachowania zdrowia, dobrego samopoczucia i satysfakcji z życia i pracy. Jej brak może prowadzić do frustracji, przewlekłego stresu przemęczenia, wypadanie zawodowego, a od tego już tylko krok do znaczącego pogorszenia się stanu zdrowia psychicznego i fizycznego. Dlatego zadbanie o tę homeostazę jest kluczowym czynnikiem przesądzającym często o końcowym sukcesie.
Czym jest work-life balance?
Work-life balance to nic innego jak równowaga pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. Termin ten został wprowadzony na przełomie lat 70. i 80. XX wieku, kiedy to zaobserwowano pogłębiający się problem społeczny związany z pracoholizmem. Tendencja ta wiązała się często z przedwczesnym wypaleniem zawodowym i zmęczeniem psychicznym. To właśnie wtedy powstała potrzeba znalezienia równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym pozwalającej zwiększyć poczucie satysfakcji życiowej i zachować dobrą kondycję psychofizyczną. Główną ideą WLB jest odnalezienie harmonii między pracą, karierą, rozrywką, życiem towarzyskim, rodzinnym i innymi sferami funkcjonowania. Dziś work-life balance możemy potraktować jako koncepcję efektywnego zarządzania czasem, dzięki której przedsiębiorcy mogą zadbać o właściwą równowagę i zwiększyć swoją produktywność. Teoria ta stosowana jest często w biznesie i pomaga przedsiębiorcom prowadzącym własną firmę odzyskać wewnętrzną harmonię.
Jak uzyskać work-life balance?
W praktyce uzyskanie work-life balance nie jest zadaniem prostym. W natłoku wciąż rosnących obowiązków biznesowych trudno dostrzec możliwość i czas na jego wprowadzenie. Dlatego wdrożenie w życie filozofii pozwalającej uzyskać równowagę pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym trzeba przeprowadzić stopniowo, kierując się określonymi zasadami. O to kilka skutecznych sposobów na odzyskanie wewnętrznej harmonii.
Dziel się odpowiedzialnością zawodową z innymi współpracownikami
Dzielenie się obowiązkami zawodowymi z innymi pracownikami nie jest przejawem nieradzenia sobie z ich natłokiem czy zarzucania nimi kogoś innego. Oczywiście delegowanie zadań jest o wiele trudniejsze w momencie, kiedy prowadzimy jednoosobową działalność gospodarczą i wszystko wykonujemy na własny rachunek. Wówczas wydawać by się mogło, że nie jesteśmy w stanie podzielić się swoją odpowiedzialnością, przekazując część obowiązków komuś innemu. Jednak i na to mamy też kilka skutecznych rozwiązań. Zawsze możemy zatrudnić osobę u siebie w firmie na etat, która będzie odpowiadać za wszelkie kwestie administracyjne.
Innym sposobem jest mierzenie sił na zamiary i niebranie na siebie dodatkowych obciążeń czy obowiązków. Rozsądne zarządzanie mocami przerobowymi pozwoli pracować skuteczniej i stworzyć czas, a także przestrzeń na odpoczynek czy dla rodziny. Natomiast inaczej jest w przypadku, gdy prowadzimy spółkę. Warto wtedy ustalić konkretny zakres obowiązków pomiędzy wspólników i pracowników firmy. Właśnie wdrożenie filozofii work-life balance pozwoli na efektywne dzielenie się zakresem swojej odpowiedzialności.
Wyznacz czas na inne aktywności
Prowadząc własną firmę, czujemy pełną odpowiedzialność za powodzenie biznesu i nawet w dni, które nie pracujemy czy jesteśmy nieobecni w biurze, staramy się być gdzieś pod telefonem oraz odpisywać na wiadomości e-mail. Jest to w pełni uzasadnione, aczkolwiek warto działać w myśl złotej zasady: nie samą pracą człowiek żyje. Ograniczanie swojego życia wyłącznie do sfery zawodowej lub uzależnianie innych sfer funkcjonowania od pracy jest drogą donikąd. Takie podejście może potęgować przemęczenie, a w konsekwencji prowadzić do przedwczesnego wypalenia zawodowego.
Choć czasami naprawdę ciężko jest oderwać się myślami od pracy i nie przenosić jej na grunt życia prywatnego, to warto wyznaczyć sobie czas w tygodniu na inne aktywności, które pomogą nam zadbać o własne zdrowie psychiczne. Nie musi to być każdy weekend czy 5 dni w tygodniu. Wystarczą 2-3 wieczory lub poranki spędzone na systematycznym uprawianiu sportu, wyjścia z bliskimi do kina, czytaniu ulubionej literatury czy wieczorne spacery z rodziną. Każda tego rodzaju aktywność pozwala się odprężyć, naładować pozytywną energią do działania oraz zwiększyć poczucie komfortu psychicznego.
źródło: rodzinaipraca.gov.pl
Mierz siły na zamiary
Głównym celem prowadzenia własnej firmy jest generowanie zysków. Nic więc dziwnego, że przedsiębiorcy starają się brać na siebie sporo zleceń i obowiązków w myśl zasady – im więcej pracy, tym wyższe dochody. Jednak praktyka często pokazuje, że więcej wcale nie znaczy lepiej. Biorąc na siebie sporą ilość pracy, nie zawsze jako przedsiębiorcy potrafimy rzetelnie wykonywać każde zadanie. Z czasem nasza efektywność spada, wkrada się przemęczenie, przez co znacznie łatwiej popełnić błąd, który może doprowadzić do strat finansowych, nadszarpnięcia reputacji przedsiębiorstwa czy spadku zaufania do marki. Dlatego zawsze warto kierować się inną, znacznie skuteczniejszą zasadą: mierz siły na zamiary. Określenie swoich mocy przerobowych i swoich pracowników pozwala na rozsądne oddelegowanie zadań pomiędzy kadrę pracowniczą i współpracowników.
Taka strategia, która jest wierną ideą filozofii work-life balance, sprzyja zachowaniu balansu pomiędzy swoją odpowiedzialnością zawodową a obowiązkami innych, a także zwiększeniu efektywności pracy. Takie działanie daje zdecydowanie większe korzyści i znacząco wpływa na generowane dochody. Dzięki temu zwalnia się również przestrzeń, którą można zagospodarować na rozwój własny, regenerację czy spędzenie więcej czasu z bliskimi.
Zaplanuj sobie urlop poza miejscem wykonywania pracy
Urlop potrzebny jest każdemu. Dotyczy to zarówno pracowników na etacie, jak i przedsiębiorców prowadzących własny biznes. Planując go, warto uwzględnić wypoczynek poza miejscem wykonywania swojej pracy. Jest to niezwykle terapeutyczne z kilku powodów. Przede wszystkim pozwala oderwać się fizycznie i psychicznie od codziennych obowiązków. W czasie urlopu można także zwiedzić kilka naprawdę ciekawych miejsc i zaznać odpoczynku. Ponadto zmiana otoczenia zwiększa poczucie komfortu i poprawia samopoczucie. Jest to pomocne zwłaszcza przy zmianie klimatu, który wpływa na pracę gospodarki hormonalnej i poziomu wydzielania się jodu. Urlop poza miejscem wykonywania pracy to także niesamowite wspomnienia i przeżycia, które zostają z nami na całe życie!
Naucz się być offline!
Dziś ciężko wyobrazić sobie nasze funkcjonowanie bez dostępu do Internetu. Tyczy się to również sfery zawodowej. Wiele przedsiębiorców korzysta z sieci informatycznej w celach prowadzenia działalności gospodarczej. Nowoczesne technologie pomagają firmom rozwijać się, iść z duchem czasu i zwiększać swoje możliwości oferowania usług, a także zyski. Jednak niesie to za sobą również zagrożenia. Dlatego warto wyznaczać sobie godziny do których korzystamy z mediów społecznościowych i trzymać się ustaleń. To mogą być pory wieczorne maksymalnie do 20 lub 21. To pozwoli odpocząć od technologii i zająć się innymi sprawami.
Jakie są korzyści z wprowadzenia filozofii work-life balance w firmie?
Filozofia work-life balance działa skutecznie nie tylko w życiu osobistym, ale można ją z powodzeniem zastosować we własnej firmie wśród kadry pracowniczej. Zadowolenie pracowników ze środowiska zawodowego, a także podejścia pracodawcy do takich kwestii jak wypoczynek czy warunki pracy jest ważnym aspektem tworzenia silnego brandingu. W końcu równowaga pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym jest potrzebna każdemu z nas. Wdrożenie tej strategii daje wiele korzyści zarówno pracodawcy, jak i pracownikom.
Wśród nich można wymienić:
– Większe zadowolenie pracowników
– Spadek ilości nieuzasadnionych L4 i innych nieobecności
– Większa produktywność, zaangażowanie i osiągane wyniki
– Lepsze samopoczucie i stan zdrowia
– Lepszy wizerunek pracodawcy i lojalność pracowników
– Mniejsze koszty związane z rekrutacją nowych pracowników
– Większa możliwość rozwoju i realizowania swoich pasji
– Zwiększenie umiejętność efektywniejszego zarządzania czasem, a także zasobami ludzkimi
– Wyższe wyniki finansowe
Jak wdrożyć work-life balance w firmie?
Strategię work-life balance w biznesie można wdrożyć w każdej firmie i dowolnym momencie. Nie wymaga ona specjalistycznych szkoleń czy narzędzi. Niemniej na jej wdrożenie potrzeba trochę czasu, a na efekty przyjdzie nam poczekać kilka miesięcy, a nawet lat. Filozofia ta bowiem nie daje natychmiastowych efektów, za to jak już się pojawiają, to są trwałe i w znacznym stopniu poprawiają skuteczność działań biznesowych, jak i pozwalają generować większe zyski.
O to lista działań, jakie można wprowadzić w ramach uzyskania work-life balance w swoim przedsiębiorstwie:
– Elastycznie godziny pracy
– Wprowadzenie częściowej pracy zdalnej
– Firmowe wyjazdy integracyjne
– Wspieranie pasji pracowników
– Minimalizowanie nadgodzin i pracy po godzinach
– Wspieranie rozwoju pracowników poprzez organizowanie szkoleń
– Organizowanie wspólnej aktywności fizycznej
– Tworzenie przyjaznej atmosfery w miejscu pracy
– Rozsądne oddelegowanie zadań i obowiązków wśród pracowników
Podsumowanie
Work-life balance to strategia, którą warto wdrożyć zarówno u siebie, jak i w strukturach swojej firmy. Jeśli jesteś przedsiębiorcą i chcesz uzyskać równowagę pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym, to ta filozofia pomoże Ci odnaleźć wewnętrzną harmonię życiową.
A jeśli potrzebujesz pomocy w sprawach związanych z księgowością lub podatkami, to zgłoś się do nas! Pomożemy Ci zabezpieczyć wszystkie fomalne aspekty prowadzonego biznesu i zadbamy o Twoje bezpieczeństwo!
ŚLEDŹ NAS